attoom/ augustus 8, 2019/ Blog

Wat is de zomer toch altijd een feest! En niet in de laatste plaats vanwege het heerlijke eten dat dit seizoen ons brengt. Je hebt de afgelopen tijd vast wel ergens langs de weg bordjes gezien met ‘kersen te koop’ of ‘aardbeien’. Het is namelijk de tijd van het zomerfruit. Bessen, bramen, aardbeien en kersen zijn nu allemaal op z’n best! Nu kun je natuurlijk bij een boomgaard fruit kopen of in de supermarkt, maar het leukste is toch wel om het zelf te verzamelen. Zomerfruit vind je over het algemeen niet op elke hoek van de straat, maar bramen gelukkig wel. Op veel plekken vind je wilde bramenstruiken die op dit moment overladen zijn met donkerblauw-paars en soms haast zwart fruit. Heerlijk zoet en ook heel gezond!

Voor wie nu al zin krijgt om ook te gaan plukken alvast de waarschuwing niet te gretig te worden zodat schrammen, kleerscheuren en vlekken vermeden kunnen worden, maar ook om er zeker van te zijn dat het niet de duurste bramen van je leven worden. Plukken voor eigen gebruik is namelijk toegestaan, maar word je betrapt op het plukken van grote emmers vol, al dan niet heel begrijpelijk, kun je beboet worden voor stroperij. De bedragen voor deze boetes kunnen oplopen in de duizenden euro’s.

Bramen zijn erg teer, zeker nadat ze geplukt zijn. Het is dus zaak om ze snel te verwerken. Na de bramen gewassen te hebben, verwerkte ik ze in yoghurt ijs en jam en vroor ik een gedeelte van de oogst direct in om te gebruiken in smoothies.

Yoghurtijs is een hele simpele manier om nog lekker lang te genieten van de friszoete smaak van bramen. Neem bijvoorbeeld een liter Griekse Yoghurt, roer er ongeveer een halve liter gepurereerde bramen doorheen en voeg zelf suiker naar smaak toe. Om te zorgen dat het ijs een mooi geheel wordt, moet het om de 30-45 minuten goed doorgeroerd worden om vervolgens weer terug in de vriezer gezet te worden.

Een andere en wellicht nog wel lekkerdere manier om lang van de bramen te genieten is door ze te verwerken in jam. Jam is heel makkelijk te maken met geleisuiker wat bestaat uit suiker en appelpectine. Kook de bramen in een hoge pan en voeg de geleisuiker toe, zodat de jam de juiste structuur krijgt. Je kunt helemaal zelf bepalen wat je verder nog toevoegd aan de jam. Je kunt bijvoorbeeld gaan voor een combinatie van verschillende fruitsoorten of juist door kruiden toe te voegen je jam een lekkere ‘bite’ geven. Zelf heb ik een beetje verse munt, verse gember en een snufje kaneel toegoegd.Voor het bewaren van de jam is het heel belangrijk dat je potten schoon zijn. Leg de potten na het reinigen een paar minuten in kokend water om er zeker van te zijn dat je jam niet vroegtijdig bederft.

Dan als laatste tip: smoothies! Smoothies zijn heerlijk en zijn daarnaast een makkelijke manier om een flinke vitamine bom tot je te nemen. Meestal combineer ik fruit met een soort groente, zoals bijvoorbeeld boerenkool, spinazie of rode biet. De frisse fruitsmaak overheerst en dus heb je enkel de voordelen van de groente die je toevoegd. Vaak kocht ik voor smoothies doosjes ingevroren fruit, lekker makkelijk! Maar nu heb ik natuurlijk een doos bramen in de vriezer staan en ben ik al een week verslingerd aan hetzelfde recept. In deze smoothie gaat een stuk gember, een minneola, twee handjes verse spinazie en een handje ingevroren bramen. Voor het blenderen gooi ik er nog een half glaasje water bij en een paar blaadjes munt.

Hopelijk heb je van dit blog zin gekregen om er ook op uit te gaan. Heb je nog andere leuke ideeën om bramen te gebruiken, laat het weten in de reacties!

Op het moment van schrijven staat er een doos rijpe pruimen te wachten om opgegeten te worden. Binnenkort meer hierover op ons blog. Tot in de pruimentijd!

Share this Post